Τετάρτη, 31 Οκτωβρίου 2012

53o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Διεθνές Διαγωνιστικό

Το διαγωνιστικό τμήμα κάθε φεστιβάλ είναι πάντα, αυτό στο οποίο στρέφονται τα περισσότερα βλέματα. Αυτό που δηλώνει την ταυτότητά του και ορίζει το ύφος του. Το διαγωνιστικό της Θεσσαλονίκης, μπορεί για μερικά χρόνια να στράφηκε σε ένα λανθασμένο κυνήγι ταινιών που θα έκαναν εκεί την παγκόσμια πρεμιέρα τους, αλλά πλέον μοιάζει να ενδιαφέρεται περισσότερο για αυτό που έχει σημασία: τις πρώτες ή δεύτερες ταινίες ανερχόμενων δημιουργών που έχουν κάτι ουσιαστικό να πουν. Μπορεί τα βραβεία να μην συνοδεύονται από οικονομικά έπαθλα φέτος, αφού τα χρήματα δεν περισσεύουν στο φεστιβάλ, αυτό όμως δεν μειώνει καθόλου την ποιότητα και την ποικιλία του προγράμματος. Αυτές είναι η ταινίες που θα διεκδικήσουν τις επόμενες μέρες τον Χρυσό Αλέξανδρο και τα υπόλοιπα βραβεία...

Aquí y Allá / Εδώ Κι Εκεί του Αντόνιο Μέντεθ Εσπάρθα
Εδώ. Κι εκεί. Εδώ, ο Πέδρο επιστρέφει στο χωριό του στο Μεξικό κι επανασυνδέεται με τη γυναίκα και τις δυο κόρες του, οι οποίες έχουν τόσα χρόνια να τον δουν που ουσιαστικά πρέπει να τον γνωρίσουν από την αρχή. Η εξοικείωση με πρόσωπα και περιβάλλον δεν αργεί να έρθει, όπως κι ένα τρίτο παιδί, το οποίο προσθέτει περισσότερες οικονομικές έγνοιες στο κεφάλι του Πέδρο. Εκεί, είναι η Αμερική, απ’ όπου έχει έρθει και όπου υπάρχει πάντα ο φόβος να ξαναγυρίσει. Βραβευμένη με το μεγάλο βραβείο της εβδομάδας κριτικής στις Κάννες, η ταινία του Ισπανού σκηνοθέτη που ζει και δουλεύει στο Μεξικό αποτελεί άτυπη «συνέχεια» της επίσης βραβευμένης μικρού του μήκους «Una y Otra Vez».

Die Feinen Unterschiede/ Our Little Differences / Οι Μικρές Μας Διαφορές της Σιλβί Μισέλ
Ο κατακερματισμός της παραδοσιακής μορφής πυρηνικής οικογένειας στον δυτικό κόσμο, αλλά και ζητήματα κουλτούρας, μετανάστευσης και φιλοσοφίας ζωής αναδύονται στο πρώτο φιλμ της Σιλβί Mισέλ. Η διαμάχη που ξεσπά ανάμεσα στον Γερμανό διαζευγμένο μεγαλογιατρό Σεμπάστιαν και την οικιακή του βοηθό, την βουλγαρικής καταγωγής Γιάνα, με αφορμή την εξαφάνιση του έφηβου γιου του και της 18χρονης κόρης της, κλονίζει την επίπλαστη ισορροπία των σχέσεων. Γαλλίδα στην καταγωγή με προυπηρεσία σε διάφορες ιδιότητες στο πλευρό σημαντικών δημιουργών, η Μισέλ ζει κι εργάζεται στη Γερμανία, είναι σύζυγος του Ελληνικής καταγωγής παραγωγού Θανάση Καραθάνου. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στο φεστιβάλ του Τορόντο και κάνει στη Θεσσαλονίκη την Ευρωπαϊκή πρεμιέρα της.

Epilogue / Επίλογος του Αμίρ Μανόρ
Η Χαγιούτα και ο Μπερλ είναι ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Ισραηλινών, ρομαντικών μιας άλλης εποχής, οι οποίοι αδυνατούν να προσαρμοστούν στο σήμερα. Ζουν σ’ ένα μικρό διαμέρισμα τριγυρισμένοι από ενθύμια – απομεινάρια μιας ολόκληρης ζωής. Εκπροσωπούν μια γενιά διανοούμενων που οραματίστηκαν ένα καλύτερο αύριο. Γύρω τους, η κοινωνία φθίνει, όπως φθίνει και το ίδιο τους το σώμα. Αποξενωμένοι και εξαθλιωμένοι, νιώθουν αποκομμένοι από έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται. Πρώτη ταινία μεγάλου μήκους για έναν σκηνοθέτη με έντονη κοινωνική ματιά, που προέρχεται προφανώς από το δημοσιογραφικό παρελθόν του και την έντονα πολιτική δράση του.

Χαρά του Ηλία Γιαννακάκη
Η μία από τις δυο ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν φέτος στο διεθνές διαγωνιστικό, αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που απαγάγει ένα μωρό από ένα μαιευτήριο της Αθήνας.

I Am Not A Hipster / Δεν Είμαι Χίπστερ του Ντέστιν Ντάνιελ Κρέτον
Ευρωπαϊκή πρεμιέρα για μια ταινία που κεντρίζει το ενδιαφέρον και μόνο από τον τίτλο της, μετά την πρώτη της προβολή στο φεστιβάλ του Sundance. Ηρωάς του ο Μπρουκ Χάιντ είναι ένας ταλαντούχος indie μουσικός που προσπαθεί να κάνει καριέρα στο Σαν Ντιέγκο, όπου έχει και μερικούς πιστούς θαυμαστές. Οργισμένος με τον κόσμο, με ελαφριά κατάθλιψη και μπλοκαρισμένος δημιουργικά, ο Μπρουκ φαίνεται να είναι ο παροιμιώδης προβληματικός και νάρκισσος καλλιτέχνης που αδιαφορεί για τους γύρω του. Όταν ο πατέρας του και οι τρεις αδελφές του τον επισκέπτονται για να σκορπίσουν τις στάχτες της νεκρής μητέρας τους στον ωκεανό, το ότι βρίσκεται με την οικογένειά του ξεκλειδώνει και απελευθερώνει βαθύτερα συναισθήματα που κρύβονται πίσω από τη συμπεριφορά του.

Kapringen / A Hijacking / Μια Πειρατεία του Τομπίας Λίντχολμ
Η πρώτη «σόλο» σκηνοθετική δουλειά από τον σεναριοργάφο του «Κυνηγιού» του Τόμας Βίντερμπεργκ, είναι ένα τεταμένο θρίλερ για μια πειρατεία ενός δανέζικου φορτηγού πλοίου. Διαβάστε περισσότερα για το φιλμ και δείτε το τρέιλερ.

Küf / Mold / Μούχλα του Αλί Αϊντίν
Ο 55χρονος Μπασρί δουλεύει ως φύλακας σ’ έναν επαρχιακό σταθμό τρένου. Δεκαοχτώ χρόνια πριν, ο γιος του εξαφανίστηκε μετά από τη σύλληψή του για αντικαθεστωτική δράση κι από τότε η μόνη σκέψη του πατέρα είναι να μάθει νέα για την τύχη του γιου του, να βρει ό,τι απομένει απ’ το πτώμα, να τον θάψει όπως του αξίζει. Η κάμερα του Αλί Αϊντίν τον ακολουθεί στη μοναχική πορεία του στο υποβλητικό τοπίο της Ανατολίας, αλλά και στην ψυχολογική διαδρομή του σε ένα φιλμ που κερδισε το βραβείο Λιοντάρι του Μέλλοντος: Λουΐτζι ντε Λαουρέντις» Καλύτερης Πρώτης Ταινίας, στο Φεστιβάλ Βενετίας φέτος.

Kinshasa Kids / Τα Παιδιά Της Κινσάσα του Μαρκ-Ανρί Βαϊνμπέργκ
Στην πρωτεύουσα του Κονγκό, ο Μαρκ-Ανρί Βαϊνμπέργκ στήνει ένα συναρπαστικό χρονικό της ζωής των άστεγων παιδιών, που ζουν εξοστρακισμένα απ’ την οικογένειά τους, με την κατηγορία της μαγείας. Η κάμερα ακολουθεί μια ομάδα απόκληρων παιδιών σε μια διαδρομή που καταλήγει στη βαθύτερη ψυχή της Κινσάσα: στις προκαταλήψεις, στον αναλφαβητισμό, σε μια κοινωνία εξαντλημένη απ’ τη φτώχεια και την άγνοια. Με προϋπηρεσία στο ντοκιμαντέρ, ο Βέλγος σκηνοθέτης δοκιμάζει νακάνει μια ταινία μυθοπλασίας που να κουβαλά την αλήθεια της πραγματικής ζωής σε αυτή τη δεύτερη μεγαλου μήκους δουλειά του.

Miłość / Loving / Αγάπη του Σλάβομιρ Φαμπίτσκι

Η Μαρία και ο Τόμεκ, ένα σύγχρονο ζευγάρι που φαινομενικά βιώνει μια ιδανική κατάσταση. Η επαγγελματική τους επιτυχία θα συμπληρωθεί πολύ σύντομα και από την προσωπική, με την αναμονή της άφιξης του πρώτου τους παιδιού. Ωστόσο, μια πράξη ασύλληπτης βίας (ο βιασμός της εγκυμονούσας ηρωίδας απ’ τον δήμαρχο της πόλης – προϊστάμενο της Μαρίας και παράφορα ερωτευμένο μαζί της) διαρρηγνύει τον οικογενειακό ιστό. Δεύτερη ταινία του Πολωνού σκηνοθέτη του οποίου η διπλωματική του εργασία, «Męska Sprawa», ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης μικρού μήκους ταινίας το 2002 , ενώ η πρώτη του μεγάλου μήκους, «Z Odzysku», κέρδισε το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών.

O Luna In Thailanda / A Month in Thailand / Ένας Μήνας Στην Ταϊλάνδη του Πάουλ Νεγκοέσκου
Ένα νέο ζευγάρι, ο Ράντου και η Αντίνα, ετοιμάζονται να βγουν, παραμονή Πρωτοχρονιάς. Είναι προφανές ότι εκείνη είναι ερωτευμένη, ενώ εκείνος δεν είναι σίγουρος για τη σχέση τους και το πόσο αφοσιωμένος είναι σ’ αυτήν. Ο Ράντου χωρίζει με την Αντίνα στη διάρκεια της βραδιάς, και πηγαίνει από πάρτι σε πάρτι ψάχνοντας για την πρώην κοπέλα του, τη Νάντια, πεπεισμένος ότι μόνο εκείνη τον έκανε ευτυχισμένο. Ο ίδιος ο Ράντου δεν είναι μόνο αβέβαιος για τις γυναίκες, αλλά και για τις επιθυμίες του, και για τη ζωή γενικότερα. Πρώτη μεγάλου μήκους για έναν Ρουμάνο σκηνοθέτη που έρχεται με πολλες δάφνες: Οι μικρού του μήκους έχουν προβήθεί στις Κάννες και το Βερολίνο και έχουν βρεθεί υποψήφιες στα βραβεία της Ευρωπαϊκης Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Sudoeste / Southwest / Nοτιοδυτικά του Εντουάρντο Νούνες
Σ’ ένα πανδοχείο, μια κοπέλα πεθαίνει στη γέννα. Μια μάγισσα μαία παίρνει το μωρό στην καλύβα της στη μέση μιας λίμνης. Ένα κοριτσάκι το σκάει από την καλύβα ακολουθώντας ένα αγόρι που την έχει ανακαλύψει. Φτάνει στην όχθη, αλλά δεν έχει λέξεις για να συνεννοηθεί με τους άντρες που τη ρωτάνε από πού έρχεται. Ο δρόμος τη βγάζει στο σπίτι μιας οικογένειας που μόλις έχει χάσει τη μεγάλη της κόρη το προηγούμενο βράδυ. Η ασπρόμαυρη ταινία του Εντουάρντο Νούνες δεν περιγράφεται εύκολα, αλλά χτίζει ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό σύμπαν που ξεχώρισε και βραβεύτηκε σε μια σειρά από φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής.

Taboor / Ταμπούρ του Βαχίντ Βακιλιφάρ
Ένας άντρας ξυπνά σ’ ένα δωμάτιο καλυμμένο από άκρη σε άκρη με αλουμινόχαρτο. Ένα κρεβάτι, ένα γραφείο κι ένας καλόγερος είναι τα μόνα διακοσμητικά στοιχεία του σπιτικού του. Ο άντρας σηκώνεται, φοράει μια στολή –επίσης από αλουμινόχαρτο–, βάζει από πάνω τα ρούχα του και βγαίνει από την πόρτα. Τι είναι αυτό το δωμάτιο; Γιατί φοράει ο πρωταγωνιστής αυτή τη στολή; Πού πηγαίνει με τη μηχανή του; Σε ποια πόλη βρίσκεται; Σε ποιο έτος; Μια αληθινά διαφορετική, λυντσική ταινία από το Ιράν που κάνει στη Θεσσαλονική την Ευρωπαϊκη πρεμιέρα της.

Το Αγόρι Τρώει Το Φαγητό Του Πουλιού του Εκτορα Λυγίζου
Η πρώτη μεγάλου μήκους του Εκτορα Λυγίζου, που βραβεύτηκε στο Κάρλοβι Βάρι, στο Μόντρεαλ και προβλήθηκε εκτός των άλλων και στο φεστιβάλ του Τορόντο, ακολουθεί έναν νεαρό που προσπαθεί να επιβιώσει αξιοπρεπώς μαζί με το καναρίνι του, στην Αθήνα του σήμερα. Διαβάστε περισσότερα για το φιλμ και δείτε το τρέιλερ.

Tsvetat Na Hameleona / The Color Of The Chameleon / Το Χρώμα Του Χαμαιλέοντα του Εμίλ Χρίστοφ
Ο Μπάτκο, ένας ευφυής, γοητευτικός νεαρός, προσλαμβάνεται από τη μυστική αστυνομία στην κομμουνιστική Βουλγαρία ως πληροφοριοδότης. Εξαιτίας ενός λάθους απολύεται, αλλά, πεπεισμένος πως έχει ταλέντο στην κατασκοπία, σκαρφίζεται ένα πονηρό σχέδιο: παραπλανεί μια ομάδα νέων και οργισμένων διανοούμενων και δημιουργεί το δικό του εναλλακτικό δίκτυο κατασκόπων, το οποίο αργότερα θα χρησιμοποιήσει για να αναστατώσει το νέο καθεστώς. Πρώτη ταινία από έναν πετυχημένο διευθυντή φωτογραφίας, σε ευρωπαϊκη πρεμιέρα μετά την προβολή του στο φεστιβάλ του Τορόντο.

Zhit / Living / Zωή του Βασίλι Σιγκάρεφ
H ταινία έχει να κάνει τόσο με τη ζωή, όσο και με το θάνατο. Ένα χαρούμενο ζευγάρι παντρεύεται, αλλά η ευτυχία τους αμαυρώνεται από τη βία. Ένα μικρό αγόρι που ζει σ’ ένα σκληρό περιβάλλον, λαχταρά τον απόντα πατέρα του. Μια αλκοολική μητέρα περιμένει με αγωνία να της επιστραφούν οι δίδυμες κόρες της, οι οποίες βρίσκονται υπό την κηδεμονία της Πρόνοιας. Οι χαρακτήρες αυτοί ζουν στην κόψη της ανθρώπινης αντοχής – τις ζωές τους αγγίζει συνεχώς η θλίψη και η εγγύτητα του θανάτου. Συγγραφέας 18 θεατρικών έργων, ο Ρώσος Βασίλι Σιγκάρεφ, έχει κερδίσει διεθνή λογοτεχνικά και θεατρικά βραβεία, ανάμεσά τους και το London Evening Standard Theater Award το 2002. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Wolfy, απέσπασε το βασικό βραβείο στο Φεστιβάλ Κινοτάβρ το 2009.



πηγή flix.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου